Kulturtanken

Forum Replies Created

Viser 9 innlegg - 1 til 9 (av totalt 9)
  • Posts
    Kulturtanken
    Administrator

    Utakst på definisjoner

     

    Konsumering?

    • Jeg er tilstede
    • Digitalt
    • Live
    • Sosial bruk?
    • Annen deltagelse
    • Unikt?

     

    Kultursyn/dekkning

    • Kommersielt?
    • Smalt?

     

    Kulturområder:

    • Kulturarv, Arkiv og Bibliotek
    • Bøker og aviser
    • Visuell kunst
    • Utøvende kulturformer
    • Medier
    • Arkitektur
    • Reklame
    • Kunsthåndverk
    • Oversettelser og tolking

     

    Kunst og kulturuttrykk i arrangement:

     

    Arrangører og deres næringstilknytning 

    • Dette svaret ble endret 2 weeks, 6 days siden av Kulturtanken.
    • Dette svaret ble endret 2 weeks, 6 days siden av Kulturtanken.
    0
    Kulturtanken
    Administrator

    Definisjoner som brukes i Den kulturelle skolesekken (DKS)

    Kunst- og kulturuttrykk Den kulturelle skolesekken (DKS) omfatter seks ulike kunst- og kulturuttrykk: litteratur, scenekunst, visuell kunst, film, musikk og kulturarv. En produksjon kan inneholde flere ulike uttrykk, og slike kombinasjoner ble tidligere presentert statistisk som kategorien «kunstarter i samspill» Denne kategorien er nå tatt ut, og produksjonen defineres av sitt hoveduttrykk. Noen av disse møtene finner sted på skolen, mens andre finner sted ved institusjoner eller på arenaer utenfor skolen. Siden hvert kunst- og kulturuttrykk har sine særegenheter, har vi etablert noen felles faguttrykk som omfatter alle

    Kunst- og kulturproduksjon

    Begrepet kunst- og kulturproduksjon (eller bare produksjon) brukes om et bestemt helhetlig innhold som er avgrenset i tid og rom, og som har en egen tittel Innholdet skal dessuten være planlagt, forberedt og klart til å bli tilbudt elevene gjennom DKS.

    Aktivitet/turne

    Aktivitet betegner en bestemt kunst- eller kultur- produksjon som er tilgjengelig i form av en serie arrangementer i et bestemt geografisk område en avgrenset periode En aktivitet er enten en turné (produksjonen reiser for å besøke elevene), en besøks- periode for et stasjonært tilbud (elevene reiser for å besøke produksjonen, for eksempel til et museum, et teater eller en konsertsal) eller en mellomting (elevene møter en omreisende produksjon for eksempel i et kulturhus eller ved en annen skole) En aktivitet er en serie arrangementer med en og samme produksjon (En aktivitet kan også være et unikt enkeltstående arrangement med en produksjon ) A

    Arrangement

    Arrangement er en felles betegnelse for enkeltstående konserter, forestillinger, omvisninger, forfattermøter, verksteder eller lignende Det dreier seg om en gruppe elevers felles og samtidige møte med en kunst- eller 18 DKS Årsrapport 2022 Kunnskapsgrunnlag og begrepsavklaringerkulturproduksjon, enten det skjer på skolen eller utenfor Antallet arrangementer viser hvor mange ganger en kunst- eller kulturproduksjon ble opplevd av stadig nye grupper av elever i løpet av aktivitetens besøksperiode For å få et inntrykk av i hvilken grad DKS når frem til alle elever i løpet av året, har vi bedt kommuner og fylkeskommuner om å gi oss en oversikt over DKS- aktivitetene de har gjennomført I oversikten oppgir de antallet arrangementer for hver aktivitet og hvor mange elever som har tatt del i tilbudet

    Film i DKS

    Gjennom film i DKS kan elevane få møte filmskaparar og filmsjangrar som dokumentaren, kortfilmen, spelefilmen og animasjonsfilmen. Dei får høvet til å sjå og oppleve filmkunst, delta på filmverkstad og få innføring i filmhistorie, filmproduksjon og filmkritikk.

    Kulturarv i DKS

    Kulturarv i DKS rommar mange fagområde og emne. Det omfattar til dømes forteljarkunst, tradisjonshandverk og kulturminne, industriarv og minoritetars arv. Immateriell og materiell kulturarv er sidestilte i DKS-samanheng.

    Emna femnar over både det vi er stolte av, som vi ønskjer å ta vare på – og hendingar som er meir problematiske, som vi skjemmest over eller som gjer vondt. Også dei fortener like fullt ein plass for debatt og kritikk. Kulturarv i DKS er dermed eit rom for den store samtalen om historieskriving og -utval.

    Litteratur i DKS

    Møtet med litteratur i Den kulturelle skulesekken skal tilby elevane litt meir ut over litteraturen dei får gjennom undervisninga; om det er via eit forfattarmøte eller andre måtar å formidle kvalitetslitteratur på. 

    Musikk i DKS

    Musikk i DKS skal by på alt frå folkemusikk og klassisk musikk, til hiphop og rock. Eleven kan få møte orkester, band eller soloutøvarar.

    Scenekunst i DKS

    Scenekunst i Den kulturelle skulesekken (DKS) omfattar eit mangfald av sceniske uttrykk og sjangrar innanfor teater, dans, opera og nysirkus. Her finn vi både scenekunstproduksjonar av stort format, som blir vist i kulturhus for fleire hundre elevar om gongen, og framsyningar av mindre format, interaktive former og verkstader som gjerne kan finne stad i klasserommet.

    Visuell kunst i DKS

    Visuell kunst i DKS rommar fagområda biletkunst, arkitektur, design og kunsthandverk. Dei omkring 800 årlege produksjonane tek alle tenkjelege former: Kunstnarmøte, museumsbesøk, visningar, atelierbesøk, performative verk, forelesingar og verkstader. Visuell kunst vil ofte også inngå i ulike konstellasjonar med andre kunst- og kulturuttrykk, som film, litteratur eller scenekunst.

    0
    Kulturtanken
    Administrator

    «Det er sant at jeg fant»

    -Lagt til lenke med video fra forestillingen

    0
    Kulturtanken
    Administrator

    «Dyrene i Afrika»

    -Endret lenke og lagt til passord

    0
    Kulturtanken
    Administrator

    «Gïele Luvlede -Stemmer fra øst»

    -Lagt til lenke til video.

    0
    Kulturtanken
    Administrator

    Hei Nina!

    Her har du en link til en fil med alle setningene: Koblingsverktøy til lærerplanverket for DKS-Portalen.

    I forhold til konkrete setninger om samisk kultur og språk er vi enig at dette kan spisses enda mer. Vi skal få oppdatert  dette nå i høst.

    Vi tar med oss innspillet om å koble videre til fag, men i tillegg til at dette er en stor jobb, er det også noen prinsipielle avklaringer knyttet til dette.

     

     

    • Dette svaret ble endret 8 months, 2 weeks siden av Kulturtanken.
    1
    Kulturtanken
    Administrator

    Hei Ingebjør og takk for henvendelsen!

    Tidsplanen (kalender) er en flate som brukes på flere måter og vil i mange sammenhenger liste ut flere produksjoner samtidig. I eksempelet under vises det hvordan et søk på Nordstrand ungdomsskole viser flere produksjoner og at bilde til produksjonen dukker opp når «Vis detaljer» er valgt».

    Det er ikke utviklet funksjon som kobler «toppbilde» til produksjonens bilde når kun en produksjon er utgangspunktet. Et nøytralt standardbilde vil derfor være en fordel slik løsningen fungerer nå.

    Med vennlig hilsen
    Daniel Nørbech
    Kulturtanken

    • Dette svaret ble endret 1 year, 4 months siden av Kulturtanken.
    • Dette svaret ble endret 1 year, 4 months siden av Kulturtanken.
    0
    Kulturtanken
    Administrator

    Hei Øyvind og beklager sent svar,

    Vi har dessverre ikke en løsning for dette til fristen 1. oktober, men vil jobbe med to løsninger for dette til neste år.

    1. Vi ønsker å utvikle funksjon slik at utøvere kan levere forslag til alle kommuner som ønsker dette med frist 1. oktober.
    2. Vi ønsker å utvikle et eget skjema som kan brukes til å registrere forslag uten om fristen.

    Mvh
    Daniel Nørbech

    1
    Kulturtanken
    Administrator

    Hei Øyvind,

    Vi forstår at dette ikke er ideelt for kommunene, men ved å åpne for at utøvere kan levere utenfor fristen får vi noen nye problemstillinger.

    1. Det må utvikles funksjonalitet slik at forslaget kommer til riktig kommune.
    2. Skille for hvilke forslag som må leveres til fristen og ikke kan bli uklart for utøvere og vanskelig å kommunisere.

    Disse utfordringene kan kanskje løses og vi tar med oss innspillet videre for å se hva vi kan få til her.

    Mvh
    Daniel Nørbech

    1
Viser 9 innlegg - 1 til 9 (av totalt 9)