Hvor styrer jeg hva i WordPress? (innhold, struktur og brukere)

Ser 0 svar tråder
  • Posts
      Erik Brandsborg
      Administrator

      Når du kommer inn i WordPress-kontrollpanelet, har du en meny til venstre. Der finner du alt du trenger å forholde deg til i det daglige arbeidet med nettsidene.

      Skjermdump av administrator-vinduet i WordPress, med uthevede menypunkter.

      Det er tre hovedområder du kan styre fra denne menyen:

      1. Innholdet på sidene dine

      Alt som gjelder innhold på sider og i artikler/nyhetssaker, finner du i de tre øverste menypunktene:

      Innlegg
      Her finner du alle artikler/nyhetssaker som er publisert, og det er disse som dukker opp i Aktuelt-feltet på forsiden. Dersom du vil publisere aktuell informasjon som skal være datert (altså at publiseringsdato står i artikkelen), er det et innlegg du skal opprette.

      Media
      Her finner du alle bilder og andre mediefiler (f.eks. video, lyd og PDF) som er lastet opp i WordPress. Skal du opprette en ny side eller artikkel, og vet du skal bruke visse bilder eller andre mediefiler, kan du laste dem opp her, men du kan også laste de opp inne i redigeringsverktøyet for den nye siden (de havner uansett i mediebiblioteket).

      Sider
      Her finner du alle faste sider på nettstedet ditt. De faste sidene er for informasjon som ikke er datert, da den har varig relevans (eller oppdateres jevnlig). De faste sidene inkluderer forsiden, Kontakt oss-siden og andre sider som ligger i toppmenyen eller hovedmenyen.

       

      2. Struktur og design

      Alt som gjelder utseende og struktur, og som er likt på alle nettsidene dine, finner du under menypunktet Utseende. Her er det tre underpunkter du må forholde deg til:

      Tilpass
      Ved å klikke på Tilpass, kommer du til en helt egen valgmeny. Der kan du legge inn eller endre logo (under Nettstedsidentitet), farger og lenker til sosiale medier. De andre menypunktene her trenger du som regel ikke å forholde deg til. (Menyer og Widgeter kan vi redigere andre steder, se under).

      Skjermdump av Tilpass-menyen i Wordress.

      Widgeter
      Her finner du innholdet som ligger i footeren/bunnområdet på alle sidene dine. Det består som regel av tre ting: Footer-meny, lenker til sosiale medier og kontaktinformasjon. Footer-menyen redigerer du i Menyer (se under), men sosiale medier og kontaktinformasjon kan du endre her. Se veiledning: Hvordan endrer jeg informasjon og menyer på bunnen av nettsiden (footer) i WordPress?

      Menyer
      Her kan du gjøre endringer i de ulike menyene som ligger på alle sider på nettstedet ditt: Hovedmeny, Toppmeny og en eller to footer-menyer. Se veiledning: Hvordan endre en meny i WordPress?

       

      3. Bruker-administrasjon

      Det tredje området du trenger å forholde deg til, finner du i menypunktet Brukere. Her ser du hvilke brukere som har innloggingstilgang på deres nettsider, og hva slags tilgang eller rolle de har.

      Det er fem hovedroller i WordPress:

      • Administrator – en person som har tilgang til alle funksjoner i WordPress.
      • Redaktør – en person som kan publisere og redigere innlegg og sider, samt administrere andre sine innlegg.
      • Forfatter – en person som kan publisere og redigere egne innlegg.
      • Bidragsyter – en person som kan skrive og redigere sine egne innlegg, men ikke publisere dem.
      • Abonnent – en person som kun har tilgang til å lese, samt redigere sin egen profil.

       

      Vi anbefaler sterkt å gå gjennom brukerne jevnlig (gjerne en gang i året), og fjerne eller endre rolle på de som ikke lenger skal ha administrator-tilgang eller annen tilgang.

      Om å fjerne brukere:
      Dersom du sletter en bruker, vil du få en advarsel fra WordPress om at innholdet som brukeren står som forfatter av blir slettet. Til høyre i bruker-oversikten ser du antall innlegg (nyhetssaker) som personen står som forfatter av. Dersom det står 0 (null) der, skal det være trygt å slette brukeren, men du får også et valg om å overføre innholdet til en annen bruker (slik at hen blir stående som forfatter i stedet).

      Dersom du er bekymret for at innhold skal bli borte, er det tryggest å endre brukerens rolle til abonnent. Brukeren har fortsatt mulighet til å logge inn, men har ingen redigeringstilganger, og kan derfor heller ikke endre noe på nettsidene.

      Her finner du alle WordPress-veiledninger

      0
Ser 0 svar tråder

Merket: 

  • Du må være innlogget for å svare på dette emnet.